Mýt: Snížení výkonu vozidla po přestavbě na LPG

Sníží se po přestavbě na LPG výkon vašeho vozu? V tomto článku se dozvíte, proč tomu může být právě naopak.

Jedním z mýtů, který o LPG koluje, je snížení výkonu vozidla na LPG. K tomu, abychom byli schopni vysvětlit, proč tomu tak není, budeme se muset lehce dotknout tématu řízení zážehových motorů.

Na každém šprochu pravdy trochu

Pravdou však je, že dřívější nedokonalé systémy LPG skutečně snižovaly výkon vozidla, což bylo dáno především velice nedokonalým spalováním, které bylo zapříčeněno nedokonalou konstrukcí starých LPG systémů. Staré LPG systémy totiž používaly jeden veliký směšovač, který byl napojen před škrtící klapku. Tzn. že motor rovnou nasával směs vzduchu a plynu. Směs se pak často samovznítila v sání a motor tzv. střílel do sání.

Zatímco dnes se do vozů montují sekvenční vstřikovací systémy, kdy má každý válec svůj plynový vstřik umístěný v těsné blízkosti vstřiku benzínového.

Jaktože nedochází ke snížení výkonu?

Málo se ví, že oktanové číslo LPG je 110, což je vůči konvečním palivům v Evropě (95), či v USA (91) pro výkon vozidla hodnota lepší. Ve zkratce lze říci, že čím vyšší oktanové číslo palivo má, tím vyšší výkon může motor vyvinout. Proto mají závodní paliva oktanové číslo až 130 (Formule 1). Některé závodní vozy rallye využívají LPG a to právě z důvodu vyššího oktanového čísla.

Fakt vyššího oktanového čísla ovšem sám o sobě výkon vozu nezvyšuje. Klíčem ke zvýšení výkonu je úprava předstihu, který může být s vyšším oktanovým číslem nastaven agresivněji.

Vozy, které jsou vybaveny řídícími systémy zážehu motoru, které dovolují automatickou korekci předstihu, pak mohou na LPG nastavit dřívější předstih a tím (při stejně zátěži na materiály motoru) vyvinout dokonce vyšší výkon než na běžný benzín. V případě, že motor není vybaven řídícím systém, který dovoluje automatickou korekci předstihu (nejčastěji přes tzv. čidla klepání), výkon na LPG zůstává stejný jako na benzín.

Ještě stále to není vše – pozor na směs

Ovšem ani oktanové číslo, ani dřívější předstih nejsou vše, co je k výkonu, ale i ke správnému chodu motoru potřeba. Dalším důležitým faktorem je směs. Směsí se rozumí poměr mezi vzduchem a palivem, též známo pod zkratkou AFR (Air–fuel ratio).

Správné naladění směsy je klíčové pro správné fungování motoru. V případě, že je směs (LPG) příliš bohatá, dochází k nedokonalému spalování, které má za následek

  • Zvýšení spotřeby
  • Snížení výkonu

V případě, že je směs (LPG) příliš chudá, sice nedochází ke snížení výkonu a zvýšení spotřeby, dochází ale k daleko závažnějším problémům:

  • Zvýšení teploty hoření směsy
  • Podpálení ventilu, či pístu

Směs tedy musí být naladěna „akorát“.

Na závěr

Za určitých podmínek může LPG pohon přinést dokonce o něco vyšší výkon, než jízda na benzín. Je ovšem nutno vzít v potaz hmotnost celého systému, kde především nádrž, a to i v případě, že není plná, představuje zátěž, která má na pocit výkonu vozu zase negativní vliv. Nárůst výkonu se tedy vynuluje s nárůstem hmotnosti. Pravdou však je, že LPG pohon výkon vozu nesnižuje.

Stále nevěříte? Připravili jsme pro vás video.

Kontaktní formulář

Leave this empty:

Chráněno službou reCAPTCHA.
Ochrana soukromí a Smluvní podmínky.