Mýt: Snížení výkonu vozidla po přestavbě na LPG

Sníží se po přestavbě na LPG výkon vašeho vozu? V tomto článku se dozvíte, proč tomu může být právě naopak.

Jedním z mýtů, který o LPG koluje, je snížení výkonu vozidla na LPG. K tomu, abychom byli schopni vysvětlit, proč tomu tak není, budeme se muset lehce dotknout tématu řízení zážehových motorů.

Na každém šprochu pravdy trochu

Pravdou však je, že dřívější nedokonalé systémy LPG skutečně snižovaly výkon vozidla, což bylo dáno především velice nedokonalým spalováním, které bylo zapříčeněno nedokonalou konstrukcí starých LPG systémů. Staré LPG systémy totiž používaly jeden veliký směšovač, který byl napojen před škrtící klapku. Tzn. že motor rovnou nasával směs vzduchu a plynu. Směs se pak často samovznítila v sání a motor tzv. střílel do sání.

Zatímco dnes se do vozů montují sekvenční vstřikovací systémy, kdy má každý válec svůj plynový vstřik umístěný v těsné blízkosti vstřiku benzínového.

Jaktože nedochází ke snížení výkonu?

Málo se ví, že oktanové číslo LPG je 110, což je vůči konvečním palivům v Evropě (95), či v USA (91) pro výkon vozidla hodnota lepší. Ve zkratce lze říci, že čím vyšší oktanové číslo palivo má, tím vyšší výkon může motor vyvinout. Proto mají závodní paliva oktanové číslo až 130 (Formule 1). Některé závodní vozy rallye využívají LPG a to právě z důvodu vyššího oktanového čísla.

Fakt vyššího oktanového čísla ovšem sám o sobě výkon vozu nezvyšuje. Klíčem ke zvýšení výkonu je úprava předstihu, který může být s vyšším oktanovým číslem nastaven agresivněji.

Vozy, které jsou vybaveny řídícími systémy zážehu motoru, které dovolují automatickou korekci předstihu, pak mohou na LPG nastavit dřívější předstih a tím (při stejně zátěži na materiály motoru) vyvinout dokonce vyšší výkon než na běžný benzín. V případě, že motor není vybaven řídícím systém, který dovoluje automatickou korekci předstihu (nejčastěji přes tzv. čidla klepání), výkon na LPG zůstává stejný jako na benzín.

Ještě stále to není vše – pozor na směs

Ovšem ani oktanové číslo, ani dřívější předstih nejsou vše, co je k výkonu, ale i ke správnému chodu motoru potřeba. Dalším důležitým faktorem je směs. Směsí se rozumí poměr mezi vzduchem a palivem, též známo pod zkratkou AFR (Air–fuel ratio).

Správné naladění směsy je klíčové pro správné fungování motoru. V případě, že je směs (LPG) příliš bohatá, dochází k nedokonalému spalování, které má za následek

  • Zvýšení spotřeby
  • Snížení výkonu

V případě, že je směs (LPG) příliš chudá, sice nedochází ke snížení výkonu a zvýšení spotřeby, dochází ale k daleko závažnějším problémům:

  • Zvýšení teploty hoření směsy
  • Podpálení ventilu, či pístu

Směs tedy musí být naladěna „akorát“.

Na závěr

Za určitých podmínek může LPG pohon přinést dokonce o něco vyšší výkon, než jízda na benzín. Je ovšem nutno vzít v potaz hmotnost celého systému, kde především nádrž, a to i v případě, že není plná, představuje zátěž, která má na pocit výkonu vozu zase negativní vliv. Nárůst výkonu se tedy vynuluje s nárůstem hmotnosti. Pravdou však je, že LPG pohon výkon vozu nesnižuje.

Stále nevěříte? Připravili jsme pro vás video.

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+

Komentáře k článku

  1. Petr Studeny napsal:

    Dobry den,
    Vlastnim vuz VOLKSWAGEN GOLF VI 1.2TSi rok vyroby 3/2012.
    Je mozne vuz s timto motorem predelat na LPG a pokud ano,jaka by pote byla cena prestavby?
    Diky za odpoved,
    Petr Studeny

    1. Michal Pour napsal:

      Dobrý den, pane Studený,
      Děkujeme za Váš dotaz.
      Váš motor je přímý vstřik. Pro tento typ zážehových motorů je třeba volit systémy připravené přímo pro Váš motor.
      Můžeme Vám nabídnout přestavbu se systémem Landi Renzo s cenou 36 990,-
      Budeme se těšit na případný kontakt
      Michal Pour
      Levné LPG

  2. Jiří Novotný napsal:

    Dobrý den. Vlastním Subaru impreza GT, a chtěl jsem se zeptat na kolik by vyšla přestavba jde-li to na tento motor.
    Předem děkuji za odpověď

    1. Michal Pour napsal:

      Dobrý den, pane Novotný,
      Přestavba Vaší Imprezy GT je možná. Pro tento přeplňovaný motor bychom doporučili systém LPG Magic G4 , který je vybaven velice rychlými vstřikovači LPG, díky kterým můžeme přesně naladit i přeplňované vozy. U přestavby bychom použili reduktor KME dimenzovaný do 200 KW. Cena této přestavby je 21 990 Kč. Cena je konečná, bez příplatků za použitý typ nádrže, nebo individuální přání umístění plnění, LPG přepínače, atd. V případě zájmu nás můžete kontaktovat na telefonním čísle: 604 129 138 , nebo přes kontaktní formulář.

  3. Dana Petrášová napsal:

    Dobrý den,nechala jsem si namontovat do mercedesa W 204 280 T r.v. 2008 LPG. Po ujetí 80 km se mi rpzsvítila oranžová kontrolka-diagnostika motoru. V servise zjistili 3 chyby.CHybný signál-ventil pro okruh chladící kapaliny,za druhé-vířivá klapka a korekce směsi aditiv.Můžete mně prosím poradit, jestli s tím mohu jezdit, nebo co se má seřídit ? Děkuji Petrášová

    1. Michal Pour napsal:

      Dobrý den paní Petrášová,
      Kontrolka motoru se Vám s největší pravděpodobností rozsvítila kvůli třetí zmiňované chybě – korekce směsi. Neznamená to nutně, že v servise, kde jste si nechala montovat LPG, udělali chybu, je však nutné správně nastavit LPG mapu, aby řídící jednotka nemusela provádět korekce směsi. S autem jezdit dočasně můžete, ale vyhýbejte se velkému zatížení motoru (plný plyn a vytáčení do vysokých otáček).
      Chybný signál ventil pro okruh, toto je též důsledek LPG přestavby, ale ve vašem voze je toto nutný zásah, kvůli této chybě však kontrolka určitě nesvítí, můžete ji tedy ignorovat.
      Vířivá klapka – toto s LPG přestavbou s největší pravděpodobností nijak nesouvisí a může se jednat o tzv. sporadickou chybu, tedy chybu, která nastane jen někdy či dokonce nastala jen jednou. Nechte si chyby vymazat a po cca týdnu opět diagnostikujte svůj vůz a uvidíte, zda-li se chyba objeví znovu.
      Snad jsem na Váš dotaz odpověděl dostatečně.
      Hezký den
      Michal Pour

  4. Petr Leuchter napsal:

    Dobrý den, kolik by stála přestavba u Mercedes ML 350 Matic 6 válec,
    Palivo:
    benzín
    Objem:
    3 498 ccm
    Výkon:
    200 kW (272 koní)
    Děkuji za odpoveď a s pozdravem Leuchter

    1. Michal Pour napsal:

      Dobrý den pane Leuchtere,
      Omluvte prosím mou zpožděnou reakci.
      Přestavba Vašeho vozu by stála 25 990,-. Jak vypadá přestavba přesně Vašeho vozu si můžete prohlédnout zde: http://www.levnelpg.cz/fotogalerie-prestaveb/mercedes-benz/ml-350-w163/

      V případě dotazů nás neváhejte kontaktovat na 604 129 138
      Budeme se těšit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kontaktní formulář

Leave this empty: